Att bygga en hållbar verksamhet

År 1990 var Gary Erickson på en 300 km lång cykeltur tillsammans med sin kompis Jay. Halvvägs, utmattad och hungrig, insåg Gary att han inte kunde ta en tugga till av ännu en osmaklig och klibbig energibar. Där och då, i ett ögonblick som han nu kallar “sin uppenbarelse” föddes idén till Clif Bar.

Gary tog sin idé till den bästa bagare han kände, nämligen hans egen mamma.
Tillsammans experimenterade dem med ingredienser och konsistens för att slutligen hitta rätt recept. Det blev en bar gjord med näringsrika, hälsosamma ingredienser för att upprätthålla maximal energi. Gary kallade sin skapelse Clif Bar för att hedra sin far, Clifford, mannen som introducerade honom till vildmarksäventyr och som uppmuntrade honom att följa sina passioner i livet.

Clif Bar lanserades formellt 1992 och blev en omedelbar succé bland cyklister och klättrare. Inom kort växte populariteten även bland utomhusäventyrare och andra idrottare. Idag har Clif Bar 39 % marknadsandel i Nordamerika, och växer kraftigt på den internationella marknaden.

Äkta makarna Gary och Kit Crawford har tillsammans utvecklat en innovativ affärsmodell som styrts av ett gediget miljöengagemang för långsiktig och hållbar utveckling.

Deras vision har alltid varit att göra affärer på ett bättre sätt, där god mat och miljömedvetenhet står i centrum. Clif Bar satsar på hållbara metoder som ekologiskt jordbruk och ekologiska ingredienser. Från 2002 till 2013 köpte företaget hela 210 miljoner kilo ekologiska ingredienser.

Under 2012 tilldelades Clif Bars huvudkontor LEED ® Platinum-certifiering. Den högsta standarden en byggnad kan få som ett mått på miljö- och hållbarhetsengagemang.

För att stödja personalens arbete och privatliv, har Clif Bar bland annat gym, personliga tränare, concierge-tjänster såsom hårklippning och leverans av ekologiska produkter för sina medarbetare. Även förmåner så som flexibla arbetsveckor, barnomsorg och sabbatsår erbjuds. Clif Bar har ett starkt miljöengagemang och uppmuntrar sina medarbetare att delta i olika volontärprojekt, att promenera eller cykel till och från jobbet, och hjälper även till att miljöeffektivisera sina medarbetares hem.

Företaget har utsetts till Nordamerikas bästa arbetsplats 6 år i rad av tidningarna Outside Magazine och Fortune Magazine, och gör alltid sitt yttersta för att ta hand om kunder, anställda och vår miljö – samtidigt som de producerar välsmakande och funktionella produkter för sport och idrott.